elinelvira

Alla inlägg den 27 augusti 2009

Av Elin - 27 augusti 2009 21:39

Hellu...

Nu kom min syrra hem från sin träning och snart kommer pappa och min storebrorsa hem. De har köpt en lägenhet i Uppsala( där han ska plugga) och nu har de skrivigt på massor av papper och sånt.

Det ska faktiskt bli ganska skönt att bli av med honom, för då flyttar syrran ned till hans rum och jag får hennes.:)


Jag ska inte presic sova men det är skola i morgon och jag ska upp ca halv 6. Fast jag är inte så morgon trött så det blir inget problem men ja.

Men jag hade tängt att läsa en bok jag har haft liggande i några år.(efter den ska jag läsa "Genom dina ögon")

Boken jag har börjat på finns som film och jag tycker att den är jätte obehaglig.

Men nej nu måste jag logga ut och läsa.


God natt och sov gott:)


kram elle

Av Elin - 27 augusti 2009 21:09

Hejsan,

Nu har jag läst ut boken jag fick i födelsedagspresent.

Den heter "på grund av Leon" och är skriven av Jenny Leeb.


På grund av Leon

En gång i tiden var Maja och Angelica bästisar. Leon och Maja var ett par, och de tre vännerna var oskiljaktiga. Men så åker Maja till USA för att gå en språkkurs och det är då allting går sönder. Något händer därhemma, något ingen av dem kan ändra på i efterhand. Något som gör att Maja väljer att stanna kvar i Los Angeles.        

Sex år senare, när Leon hastigt dör återvänder Maja hem till Stockholm. De två forna vännerna möts på begravningen. Frågan är om vänskapen någonsin kan bli vad den en gång var. De har båda förändrats, Angelica är snart färdig läkare och lever tillsammans med Jacob. Maja å andra sidan har inte riktigt följt någon rät linje i livet. Hon har författardrömmar men jobbar som servitris för att få ihop till hyran.         

Att träffas igen skakar om deras respektive värld. Angelica som just med glädje accepterat Jacobs frieri, förälskar sig i en av kirurgerna på sjukhuset och börjar ifrågasätta sitt förhållande. Plötsligt står så mycket på spel.

För Maja är det tufft att komma hem och konfrontera alla undanträngda minnen, hon och Leon var ett par i många år – nu är han död. Hur ska hon kunna gå vidare och skapa sig ett liv i Stockholm igen? Att upprätthålla fasaden med hjälp av nödlögner funkar inte lika bra i Sverige som i Los Angeles.

Charmiga Maja och trista, duktiga Angelica – kanske skulle de tjäna på att ge varandra en ny chans? Men det är inte alltid lätt att se vad vänskap kan vara värd när rivalitet och svartsjuka står i vägen.


Så står det på baksidan av boken. När jag läste baksidan för första gången tänkte jag: okej?!

 och det hjälpte inte att början var väldigt trög. Jag kände mig som en idiot för att jag inte fattade, men efter ett tag så föll allt på plats.

Och jag var fast.

Jag hoppas att någon gör en film om den här boken, det skulle bli väldigt bra!

Jag tycker att den är värd att läsa.

   Den får av mig 7/10


 Ps: boken är skriven i tredje person( inte jag utan Angelica som jag)



Av Elin - 27 augusti 2009 20:24

Hejsan,

jag har inte kunnat logga in för datorn har varit trasig i några dagar:(

Men nu är den lagad.

Det här är min första skolvecka och jag har faktiskt saknat skolan och alla kompisar(men kanske inte så mycket skoldelen)

Vi har fått en ny mentor, först så tyckte jag att hon verkade sträng, men hon var verkligen superbra.

Skolans bästa lärare:)


Justde, för typ 1vecka sedan fick vi vår nya hund.

Han heter texas och är en amerikansk cokespaniel. Jätte söt.

Han är 5år(de råkade säga fel)och jättesprallig:P

Jag fattar fortfarande inte varför de tänkte avliva honom!!

 Här är två bilder från dagen han kom:)


Elin, tjugo år med en stor förkärlek till ord och att fotografera. Läser på högskolan i ett försök att bli lite mer bildad (hade hellre varit på en strand i Grekland) ♥

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards