elinelvira

Direktlänk till inlägg 1 januari 2010

Film Speak

Av Elin - 1 januari 2010 16:01

Hejsan:)

det var länges sen det blev en Filmresention så här kommer en;


SPEAK


När Melinda Sordino kommer tillbaka till skolan vet hon att hon är utstött. Allt på grund av att hon förstörde en fest när hon ringde polisen . Ingen bryr sig om att fråga henne varför hon ringde och Melinda själv har slutat prata. Skolarbetet bryr hon sig inte om, endast bildlektionerna har någon mening för henne. Men när hon ser sin före detta bästis Rachel bli ihop med Andy Evans bestämmer hon sig för att berätta vad som hände på den där festen. Men kommer hon att tro på Melinda?

 

Vad tyckte jag?

 

Jag såg filmen före jag läste boken och då trodde jag att boken skulle vara bättre, men det är tvärtom. Filmen är riktigt bra och man förstår hur jobbigt vissa har det. Man blir både arg, ledsen och ibland skrattar man till lite när man ser den.

Man får se hur hon har olika "delar" av sin deperission, ibörjan pratar hon (men bara ytterst lite, man får mer följa hennes tankar) sen blir hon helt tyst och visar inga känslor och sen får man se hur hon genom bildlektionerna blir starkare och hon börjar förstå att det inte var hennes fel och massa sånna tankar.

jag rekomenderar den här filmen:)


9.5/ 10  


Fakta:

  • Filmen är baserad på Laurie halse Andersons roman " säg något" (Speak på engelska)
  • regisör: Jessica Sharzer
  • Filmen är 89 min lång
  • Skådespelare: Kristen Stewart; Melinda Sordino, Hallee Hirsh; Rachel, Eric Lively; Andy Evens,Steve Zhan: Mr freeman( bild läraren).
  • Filmen kom ut 2004

 

Här är trailen, den är lite suddig men det kan vi väl leva med:) 

 
 
Bellz

Bellz

1 januari 2010 20:56

Tack för filmtipset, har inte sett den :)

Sv: Bloggnamnet kom jag på själv, det fanns så många twilight bloggar att det var svårt att komma på ett bra namn. Men sen tänkte jag att det var ju jag som skulle skriva så det slutade med mytwilight ^^ Va bra att du gillar det :D

Jag vet faktiskt inte om Taylor är med mycket i den, men det var ju synd att han inte var med i första :/
Jag hoppas den är bra, den verkar lite spännande om man kolalr trailerna :D
Kramar

http://mytwilight.bloggagratis.se

 
Bellz

Bellz

1 januari 2010 20:56

Sv: Vart skulle du åka?
Kramar

http://mytwilight.bloggagratis.se

 
Bellz

Bellz

1 januari 2010 20:59

Sv: Jag har tyvärr inte hittat något om det blir en repris eller om det kommer visas på svensk tv.
Men vi håller tummarna :D
Kramar :D

http://mytwilight.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elin - 30 januari 2016 14:08

  Jenna Den riktiga dansen. Hahahah asså typ det bästa jag sett! Channing Tatum och hans fru Jenna var med i Lip sync battle och hon gjorde hans nummer från Magic Mike XXL! Måste medge att hon nästan var bätrre haha. Det roligaste är j...

Av Elin - 19 januari 2016 15:56


  Hallihallå! Här sitter jag en Tisdag och äter choklad. Ajjabajja mig hahah. Men imorgon ska jag försöka ta tag i mitt liv igen!! Ska gå till gymmet, duscha, tvätta sängkläder, tvätta mina smink borstar, städa rummet och kanske börja plugga lite. ...

Av Elin - 10 januari 2016 00:27

          ASSÅÅÅÅ JAAAAAA. När jag såg detta blev jag såå glad. Den här sången var min absoluta favorit i början och är fortfarande en av de bästa på albumet according to me. Och musikvideon hallå??! Hur bra? Till och med Gabbe blev imponerad h...

Av Elin - 9 januari 2016 23:49

  Herregud var det snart en månad jag kikade in här sist? Känndes som förra veckan. Har uppenbarligen ingen känsla för tid ahah. Vad har hänt sedan sist jag skrev? Tentade innan jul (fick högsta betyg wihooo) sedan bar det hemåt för julfirande med ...

Av Elin - 14 december 2015 21:34

      Denna måndag - 14 december 2015 - är första dagen på hela terminen jag är FULLSTÄNDIGT slut både i kropp och knopp. Var och gymade själv igår och idag var det förelsäning sedan gym med Chrissie.  Och herregud min kropp gör ont överallt...

Elin, tjugo år med en stor förkärlek till ord och att fotografera. Läser på högskolan i ett försök att bli lite mer bildad (hade hellre varit på en strand i Grekland) ♥

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards