elinelvira

Alla inlägg den 15 maj 2013

Av Elin - 15 maj 2013 23:08

Hej bloggisen har verkligen verkligen försökt plugga, och det har gått helt okej. Ska försöka få A på ledarskapen imorgon men har insett att jag blir gald för ett B i slutbetyg också. Har mest tänkt på annat, det har varit lite av en sån dag. När tankarna varndrar i tid och otid.


Tid. Jag är inte tidspessimist och verkligen inte tidsoptimist, men någonstans där i mellan. Jag vill ganska ofta att klockan ska gå fortare men jag önskar att tiden gick saktare. Tid. Jag får ofta höra att jag måste sluta vara så fixerad vid tid. Jag har en nästintill tvångsliknande vana att räkna tid och datum. År, månader, veckor, dagar, timmar och minuter. Räknar, framåt och bakåt, minns och längtar. Du måste ju leva i nuet! Men det gör jag. Ibland är det inte så kul bara. Ett utav mina nyårslöften var att sluta räkna. Sluta fokusera på det som varit och det som kommer. Att istället leva i nuet och lé åt det som hänt istället för att räkna. Det gick ganska snabbt åt helvete. Nu har jag slutat försöka. Jag tror nämligen att det handlar om mitt kontrollbehov. Jag kan inte kontrollera tiden. Punkt. Det går inte att varken spola tillbaka eller framåt. Tiden är. Punkt. Så mitt enda sätt att kontrollera den är att räkna. Räkna åren, månaderna, dagarna, timmarna, minuterna. Att göra det relativa begreppet tid till något konkret. Något som jag kan räkna och hålla tag i. De där månaderna och dagarna. Räkna dem, hålla fast dem och luta sig mot dem för att ha något att kämpa mot, med, för. Något konkret för att inte tappa greppet.


Det kanske likväl handlar om att jag alltid haft ett svårt förhållande till förändringar. Eller snarare förändringar som leder till seperationer. Att slänga saker, att byta ut saker, att lämna saker. Seperationsångest i allra högsta grad. Jag hatar att säga hej då. Hatar i den grad att de värsta mardrömmarna jag haft ofta handlar om att människor försvinner ur mitt liv utan att jag fått en chans att hejda ett farväl. Jag vill inte säga hej då. Jag vill hålla kvar, hålla hårt och veta att vi inte kommer falla isär. För jag drömde att du försvann utan att ta förväl och jag tror inte att mitt hjärta skulle klara av om du gjorde så.


Det spelar ingen roll hur ofta min hjärna upprepar orden fäst dig inte, fäst dig inte, fäst dig inte, för till slut händer det ändå. En detalj i vardagen som jag inte visste att jag saknade men nu inte vet hur jag ska leva utan. Så jag står där som en fumlig idiot och vill säga allt på en gång men får inte fram någonting utan bara ler lite tafatt i ett hopp om att du inte släpper mig så lätt. I mitt huvud är orden så desperata att jag undrar om det är min hjärna som spelar mig ett spratt eller om jag behöver dig, er, så fruktansvärt mycket. Kanske är det bara illusionen av en trygghet.


Trygghet. Trygghet är ett annat begrepp i det hela. Jag tycker, som det flesta andra, om trygghet. Värmesökare. Jag är trygghetssökare på det sättet att jag älskar att kasta mig utför stupet för att se om det som lurar nedanför branten är en varm plats att återkomma till. Inte bekvämlighet, men tryggt och välkomnande. Jag är nyfiken. Nyfikna personer har en tendens att bränna sig då och då. Då ryggar vi tillbaka och söker en öppen famn. Finner jag en öppen famn kräver jag den inte ständigt. Men jag vill veta att den finns. En trygghet. Så du kan ju inte lämna mig när jag behöver dig som mest.


Tid. Trygghet. Seperationer. Jag kan inte kontrollera det. Men ändå händer det. När tryggheten försvinner börjar jag räkna tid. För att på något sätt blir det konkret; du fanns och jag vill att du ska fortsätta finnas i mitt liv.





Kraam och önska mig och mina vänner lycka till!



Elin, tjugo år med en stor förkärlek till ord och att fotografera. Läser på högskolan i ett försök att bli lite mer bildad (hade hellre varit på en strand i Grekland) ♥

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8
9 10 11 12
13
14 15 16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar


Skapa flashcards