elinelvira

Alla inlägg den 24 mars 2014

Av Elin - 24 mars 2014 00:45

Be who you want to be.


Jag är så less på allt man ska vara hela tiden, både smart, snygg, snäll, rolig men så ska man vara vältränad – men samtidigt måste man kunna äta onyttig för annars är man töntig samtidigt som man inte får vara för onyttig då. Man ska ha fina kläder och saker men inte för mycket för då är man bortskämd, man ska plugga mycket, träffa alla, jobba och man ska göra saker som skulle behöva ett dubbelt så långt dygn varannan dag. Man ska vara glad och positiv och på topp varje dag livet igenom. Man ska prestera på topp i allt man gör i skolan och inget får någon gång vara liite sämre för då står det inte ett A längre utan en mycket lägre bokstav. Man ska vara sig själv, men inte sticka ut? Hur går det där ihop?  Det går inte ihop, det är just det förmodligen många unga blir stressade över. Ingen är på topp varje dag, inte ens Taylor Swift. Jag älskar att klä upp mig men ibland blir det leggings och en stor tröja. Jag orkar inte klistra på ett fake leende bara för att. Jag orkar inte ge allt allt allt hela tiden för om man ska det så måste man vila. Det är okej att känna sig ful och dålig. Att vara osäker och inte veta vad man vill. Skita i något du borde göra ibland. Sätta dig själv i första hand och tänka på vad du mår bäst av, vad du får ut av detta och inte bara ha alla andra i fokus hela tiden. Förut ville jag alltid vara där, allra högst upp av allt. Men det är ingen hållbar livsstil utan en fasad man strävar efter som kan rasera fortare än vad det tar att bygga up.

 

Jag gråter ofta, jag orkar inte alltid med skolan som jag borde, jag är dum mot de jag älskar, jag äter onyttigt, jag bryter mot alla mina regeler jag satt upp för mitt duktiga liv. Men vet ni va? Det är först när man börjar göra det som man märker att man lever. Börjar pusslar ihop sitt eget liv på sitt eget sätt. Vågar trotsa, säga emot och framförallt säga nej till saker. Våga ha på dig vad du vill för bara du vet vad du känner dig fin i, våga säga och tycka vad du vill, våga välja det du vill och inte vad förväntas av dig.


Vad vill jag komma med allt detta? Jo, ta hand om dig själv. Du är viktig för så många människor. Lev hälsosamt och skratta ofta. Ibland är livet outhärdligt, grått och orättvist men snart, utan att man egentligen vet när, exploderar livet i färglatt glitter. Det kan vara att man får det där betyget som har inneburit sömnbrist och ångest, en drink kväll på en altan med sina bästa vänner en sen sommarkväll eller att man träffar den där personen som på något underligt sätt får en hjärta att slå lite extra. För det är just de där oväntade glitterbomberna som gör de gråa zonerna uthärdliga.



Kärlek till er.







Elin, tjugo år med en stor förkärlek till ord och att fotografera. Läser på högskolan i ett försök att bli lite mer bildad (hade hellre varit på en strand i Grekland) ♥

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7
8 9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24 25
26
27 28 29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar


Skapa flashcards