elinelvira

Alla inlägg under januari 2010

Av Elin - 1 januari 2010 16:01

Hejsan:)

det var länges sen det blev en Filmresention så här kommer en;


SPEAK


När Melinda Sordino kommer tillbaka till skolan vet hon att hon är utstött. Allt på grund av att hon förstörde en fest när hon ringde polisen . Ingen bryr sig om att fråga henne varför hon ringde och Melinda själv har slutat prata. Skolarbetet bryr hon sig inte om, endast bildlektionerna har någon mening för henne. Men när hon ser sin före detta bästis Rachel bli ihop med Andy Evans bestämmer hon sig för att berätta vad som hände på den där festen. Men kommer hon att tro på Melinda?

 

Vad tyckte jag?

 

Jag såg filmen före jag läste boken och då trodde jag att boken skulle vara bättre, men det är tvärtom. Filmen är riktigt bra och man förstår hur jobbigt vissa har det. Man blir både arg, ledsen och ibland skrattar man till lite när man ser den.

Man får se hur hon har olika "delar" av sin deperission, ibörjan pratar hon (men bara ytterst lite, man får mer följa hennes tankar) sen blir hon helt tyst och visar inga känslor och sen får man se hur hon genom bildlektionerna blir starkare och hon börjar förstå att det inte var hennes fel och massa sånna tankar.

jag rekomenderar den här filmen:)


9.5/ 10  


Fakta:

  • Filmen är baserad på Laurie halse Andersons roman " säg något" (Speak på engelska)
  • regisör: Jessica Sharzer
  • Filmen är 89 min lång
  • Skådespelare: Kristen Stewart; Melinda Sordino, Hallee Hirsh; Rachel, Eric Lively; Andy Evens,Steve Zhan: Mr freeman( bild läraren).
  • Filmen kom ut 2004

 

Här är trailen, den är lite suddig men det kan vi väl leva med:) 

Av Elin - 1 januari 2010 15:00

hejsan:)

igår släcktes lampan 04:30 hemma hos mig:O så man blir kanske inte så förvånad att jag vaknade kl 1 (haha jag har nästan aldrig sovigt så länge:P )

idag ska bli en slappar dag för jag orkar inte göra nått ansträngande:)


hoppas att ni hade en rolig och spännande kväll igår:)


kram elle

jag älskar Taylors låtar de är så fina<3

Elin, tjugo år med en stor förkärlek till ord och att fotografera. Läser på högskolan i ett försök att bli lite mer bildad (hade hellre varit på en strand i Grekland) ♥

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards