elinelvira

Alla inlägg den 3 oktober 2010

Av Elin - 3 oktober 2010 20:41

Här kommer en recension av filmen Tusen gånger starkare som jag och min syrra ( + några andra) såg i torsdags! (:


Tusen gånger starkare


Orginaltitel: Tusen gånger starkare            
Regissör: Peter Schildt (Glappet & Ebba och Didrik)

Utgivningsår: 2010

Genre: Drama
Längd:  85 min



Handling:


"Saga var fri. Först älskade vi henne. Sedan älskade vi henne ännu mer. Hon förändrade allt. För oss alla. Varenda en. Hon blev ett hot. Och ett löfte."- Från boken med samma namn.





Signe är 15 år och går i nian. I klassrummet är hon nästan osynlig, det är killarna som dominerar. Men en dag kommer en ny elev till klassen: Saga, en tjej med självförtroende och styrka. Hon är tusen gånger starkare än de andra och vågar ta plats på samma sätt som killarna. Signe och de andra tjejerna blir nyfikna, saker och ting förändras i klassen. Men till vilket pris?

Signe kunde se hela spelet. Vad händer när det kommer en tjej, som egentligen bara tycker det är självklart att hon ska ha plats, att hon ska få finnas, att hon ska få vara hon? Som inte har lärt sig koderna. Som inte tolkar världen och oss andra på samma sätt som vi. Som aldrig har lärt sig manligt och kvinnligt utan tycker att hon är en människa född till jorden med lika stor rätt som alla andra att vara här. Vad hände tror ni?


Det blev kaos. Det blev krig. Det blev förödelse.


Vad tycker jag?
Jag tycker detta var en bra och ögonöppnande film, när vi hade sett den fick vi 3 ungdommar en fråga; Så är det väll inte i skolan nuförtiden? svaret är tyvärr JO! Det är så, fast lite överdrivet i filmen, men jo det är verkligen så. Jag har tur att gå i en klass där ingen liksom " dominerar" som Ludde och några andra killar gör i filmen. Skådespelarna är verkligen bra för att vara så unga och svenska! Alla spelar sina roller med stort allvar men sammtidigt ser det ut att trivas. Det är ganska mycket humor dolt under en allvarligare underton som gör att filmen får ett komiskt inslag. Jag har inte så mycket mer att säga än att jag tycker alla borde se denna film - den får många tankar att snurra-och att den var riktigt bra för att vara en svensk film! :)

Av mig får den 7/10

  
                                        Hon som spelar Teres i filmen har gjort denna( tror jag)


Kramar Elle


Av Elin - 3 oktober 2010 15:41

Visst gillar jag hösten, alla vackra färger, sitta inne med tända ljus och dricka varm choklad under en filt samtidigt man ser på Lost, Friends eller en mysig film. Jag älskar hösten! Men vad går upp mot en varm sommardag vid havet? Eller en utlamdsresa mitt i vintern? Komma hem gyllenbrun medans alla andra är vita pinnar!När jag ser Scrapen nedan så längtar jag till sommaren, även fast den just varit!

Vi var i Afrika i början av Januari i år :)



Kramar Elle

Av Elin - 3 oktober 2010 15:06

Hejsan!


Ni vet vissa dagar när man bara känner sig så onöjd med sig själv? Detta är en sådan dag för mig! Jag vaknade med fettigt hår, ingen röst, släm i halsen och en konstig röd sak på näsan ( tack gode gud att det iaf inte är en finne!!!!) så jag började med en dusch och satt sedan i sägnen och såg på en film på Disney channel. Sedan frukost framför tv i vardagsrummet, fastnade framför en film på 9:an, gick ut med hundarna (en kort för jag vill inte bli förkyld, med tanke på min hals!) och nu sitter jag här och lyssnar på Spotify :P Min kusin ska ringa mig snart och så ska vi hitta på nått :P


vad ska ni hitta på idag?


En låt som berör mig är denna, den är med i Filmen Dear John :)




Kram Elle

Elin, tjugo år med en stor förkärlek till ord och att fotografera. Läser på högskolan i ett försök att bli lite mer bildad (hade hellre varit på en strand i Grekland) ♥

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13
14
15 16 17
18 19
20
21
22
23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards